13.12.19 – 11.01.20 | LE VISIONI DI SANTA LUCIA

Katia Bassanini, Fiorenza Bassetti, Angela Marzullo,
KimBo, Carlotta Storelli
curated by: Larissa Foletta

@la rada, via della morettina 2, locarno

(scroll down for the English text)

Il titolo della mostra nasce da una casualità: la data di apertura coincide con la festa di Santa Lucia, santa siracusana rilevante nella tradizione cristiana. Martire - sovente raffigurata con un piattino contenente i suoi occhi, spesso assieme a una palma - la sua immagine colpisce. La storia particolare di questa santa introduce alle situazioni sia presenti che future connesse all'esperienza delle artiste presentate nella mostra. Il fil rouge che lega le cinque artiste esposte è un'appartenenza, a volte più diretta che in altri casi, all’italofonia in Svizzera ed a tematiche sollevate all'interno dei lavori che vanno a trattare ed esplorare il ruolo e la condizione femminile ed il rapporto fra i generi. 
L’esposizione vuole esplorare le ripercussioni ed influenze di un movimento femminista e femminile di liberazione della donna durante il ventesimo secolo, per andare a scoprire lavori di artiste contemporanee attive in vari ambiti artistici, dalla pittura alla danza, passando per la musica.
Non solo mostra, nel mese di permanenza la rada vuole essere anche punto d’incontro all’insegna della collaborazione e partecipazione di persone ed associazioni. Un luogo dove la discussione venga stimolata, spronando la continua messa in discussione della condizione femminile nella società moderna. Dopo un anno ricco di avvenimenti, tra cui lo sciopero delle donne il 14 giugno, si possono osservare all’interno della mostra posizioni che riprendono tematiche già affrontate nei decenni precedenti, così come nuovi aspetti che prendono la ribalta.
Nella sala d’ingresso la performance dal vivo di Carlotta Storelli, intitolata Domina ex sanguinem viene esibita sotto forma d’installazione video. Attraverso la gestualità del corpo e l’utilizzo di luci e pittura, l’artista crea un racconto intimo che riflette sull’identità dello sguardo, quasi a riferimento del tanto discusso male gaze, sguardo subito dalla donna che in un gesto drammatico finale si autocensura. La danzatrice ticinese ha alle spalle un lungo lavoro con il corpo; tramite il suo utilizzo riesce ad esplorare racconti e percezioni. Un approccio che si ricollega perfettamente alle richieste e ai bisogni delle femministe, sia degli anni '70, che contemporanee.
Varie opere dell’artista ticinese/newyorkese Katia Bassanini che permettono una lettura in chiave femminista sono poi esposte, seppur lei non si definisse come tale. Ciò può essere legato alla connotazione negativa legata al termine, diffusa fino a poco tempo fa. Scomparsa prematuramente dieci anni fa, ha lasciato opere che in modo evidente appaiono tra le più rilevanti nella produzione da parte di artisti ticinesi contemporanei, perché pienamente inserite nel dibattito artistico internazionale dei suoi anni. Un collage a muro raccoglie disegni e schizzi creati da Bassanini, mostrando la matrice provocante, ironica e particolarmente acuta del suo linguaggio pittorico. Dagli schermi televisivi arrivano immagini forti, che giocano sugli stereotipi di genere per creare delle scene al limite del ridicolo, dove l’ambiguità la fa da padrone, fra referenze storiche di opere femministe (Interior scroll, Carolee Schneemann) e non. Nell’ultima sala sono esposti due lavori della serie Casual Friday: giacche modificate, accessoriate con bombe colorate che fanno pendant con la veste. Due opere irriverenti, che comunicano con due altre mise di Fiorenza Bassetti, vestiti da lei usati dove le tematiche esplorate da Bassanini possono trovare eco.
Angela Marzullo ha produzioni esplicitamente femministe e tra i motivi d’interesse della sua opera c’è anche la presenza di pratiche esplorate dal femminismo italiano, come l'autocoscienza. Visibili nella sala lunga saranno le tracce della performance svoltasi durante il vernissage. In assenza di attrezzi classici legati alla storia dell’arte, per lo più maschile, Marzullo si arma di uova colorate per rompere con la tradizione ed unisce performance e protesta politica. L’opera Homeschooling, legata alla pedagogia femminista, si basa sulla ricerca di metodi radicali per l’insegnamento e l’apprendimento. In questo caso, in collaborazione con le sue due figlie, Marzullo riprende anche un testo teorico di Hannah Arendt The crisis in education e spinge lo spettatore a riflettere sul significato di educazione. All’entrata dello stabile è invece possibile ammirare un’opera inedita facente parte di una serie a tre tappe che, tramite l’utilizzo della fotografia e di effetti speciali, vede l’artista sdoppiata in uno scenario simil-criminale.
La rapper KimBo con le sue parole e testi va a toccare direttamente problematiche sensibili alle donne. Attiva anche a livello politico-sociale, è un'attivista sul palco quanto fuori. In mostra vi sono due testi ed il videoclip del brano Mir streiked!, creato appositamente come inno per lo sciopero delle donne del 14 giugno 2019. In questa canzone, creata assieme ad altre tre compagne, si parla di violenza, discriminazione e sessismo e sull’importanza di creare un fronte unito in questo combattimento. Il solo ritornello riesce a rimettere in questione declinazioni affibbiate storicamente alla donna come il non osare ed il dover chiedere costantemente il permesso. La canzone King Kong mette in scena una KimBo che si fa rispettare come donna in un campo altamente maschilista, ancorandosi ad un linguaggio spigliato e moderno.
Fiorenza Bassetti ha sviluppato sovente tematiche vicine al femminismo, con una continua ricerca ed esplorazione della sua persona. Per l’esibizione ha creato due grandi opere scultoree inedite unendole ad installazioni e lavori precedenti. Nell’arco della sua carriera Bassetti ha lavorato molto sulla dicotomia degli oggetti e l’etimologia di parole per creare un filo conduttore fra le sue opere. La scultura Tirapugni 2019 nasce da una fotografia scattata anni prima con un utensile di cucina in apparenza innocuo, che se impugnato si trasforma in arma. Si tratta in realtà di uno stampo usato dai panettieri per creare le michette, e l’opera va a chiudere una riflessione portata avanti sui significati di quest’immagine. L’altra scultura, di colore viola brillante, ricorda immediatamente le bandiere dello sciopero delle donne avvenuto quest’anno. Ispirandosi alla simbologia del battipanni, connessa nelle nostre menti all’immagine delle massaie, Bassetti riprende un oggetto pervaso da una forte simbologia e lo restituisce “modernizzato”, ingrandito, leggero e viola. Si spinge così a riappropriarsi di un simbolo con possibile connotazione negativa, legata ai duri lavori di casa imposti. Tanto più che l’immagine del battipanni venne utilizzata dal comitato contrario al suffragio femminile in Svizzera: la scultura acquisisce ancora più significato, liberando l’oggetto e dandogli una nuova immagine targata 2019.
Assieme alla rada, ringrazio Erica ed Eros Bassanini, Tom Curiano e Mario Casanova per la disponibilità manifestata. Assai importante per la produzione delle sculture di Fiorenza Bassetti è stato Salvatore Fuoti, con l’assistenza di Pier Paolo Lisi e strumenti prestati da Tognetti Auto e Sergio Simona.
Questo progetto espositivo è stato supportato da Pro Helvetia; si sono avute collaborazioni anche con Helvetia Rockt e Marnin Pasticceria, Locarno.

– § –

The title of the exhibition is a coincidence: the opening date coincides with the feast of Saint Lucy, a Syracuse Saint relevant in the Christian tradition. A martyr, Saint Lucy is often depicted with a saucer containing her eyes, frequently also with a palm tree, her image strikes. The particular story of this Saint introduces us to both present and future situations connected with the experience of the artists presented in the exhibition. The common thread that binds the five artists on display is their belonging, sometimes more directly than in other cases, to the Italian-speaking world in Switzerland and to themes raised in the works that deal with and explore the role and condition of women and the relationship between genders.  
The exhibition aims to explore the repercussions and influences of a feminist and women’s movement throughout the twentieth century, to discover works by contemporary artists active in various artistic fields, from painting to dance, passing through music.
In the month of permanence la rada aims to be not only a show but also a meeting point for collaboration and participation of people and associations. A place where discussion is stimulated, spurring the continuous questioning of the condition of women in modern society. After a year rich in events in Switzerland, including the women's strike on June 14th, you can observe in the exhibition positions that take up themes already addressed in previous decades, as well as new aspects that take the limelight.

In the entrance hall, Carlotta Storelli's live performance entitled Dominae ex sanguinem is presented as a video installation. Through the gestures of the body and the use of lights and paintings, the artist creates an intimate story that reflects on the identity of the look, almost as if to refer to the much-discussed male gaze, a look endured by the woman who, in a final dramatic gesture, censors herself. The Ticino dancer possesses a long experience in working with the body; through its use, she is able to explore stories and perceptions. An approach that is perfectly linked to the demands and needs of feminists, both in the 70s, and now.

Various works by the Ticino/New York artist Katia Bassanini that allow a feminist interpretation are then exhibited, even if she did not define herself as such. This can be found in the negative connotation linked to the term, which was widespread until recently. She died prematurely ten years ago, leaving works that clearly appear among the most relevant in the production of contemporary Ticino artists, being fully included in the international artistic debate of her time. A wall collage collects drawings and sketches created by Bassanini, showing the provocative, ironic and particularly sharp matrix of her pictorial language. Strong images appear on TV screens, playing with gender stereotypes to create scenes bordering on the ridiculous, where ambiguity is king, between historical references of feminist works (Interior scroll, Carolee Schneemann) and not. In the last room, two works from the Casual Friday series are on display: modified jackets, equipped with coloured bombs that make a pendant with the garment. Two irreverent works, which communicate with two other outfits of Fiorenza Bassetti, dresses which she wore and where the themes explored by Bassanini can be echoed.

Angela Marzullo has explicitly feminist productions and one of the reasons for her work is the presence of practices explored by Italian feminism, such as self-awareness. Traces of the performance that took place during the opening will be visible in the long room. In the absence of classical tools linked to the history of art, mostly male, Marzullo weapons herself with coloured eggs to break with tradition and combines performance with political protest. The work Homeschooling, linked to feminist pedagogy, is based on the search for radical methods for teaching and learning. In this case, in collaboration with her two daughters, Marzullo also takes up a theoretical text by Hannah Arendt The crisis in education and pushes the viewer to reflect on the meaning of education. At the entrance of the building, on the other hand, it is possible to admire an unpublished work that is part of a three-stage series that, through the use of photography and special effects, sees the artist doubled up in a criminal-like scenario.

Rapper KimBo, with her words and texts, directly tackles issues that are sensitive to women. Active also at a political-social level, she is an activist on stage as well as outside. On display are two lyrics and a video clip of the song Mir streiked!, written specifically as an anthem for the women's strike of June 14th, 2019. In this song, created with three other female musicians, they talk about violence, discrimination and sexism and the importance of creating a united front in this fight. The only refrain is able to call into question declinations historically attached to the woman as not daring and having to constantly ask for permission. The song King Kong stages a KimBo that gets respect as a woman in a highly masculine field, anchored in a modern and confident language.

Fiorenza Bassetti has often developed themes close to feminism, with continuous research and exploration of her person. For the exhibition, she has created two large new sculptural works, combining them with previous installations and works. Throughout her career, Bassetti has worked hard on the dichotomy of objects and the etymology of words to create a common thread between her works. The sculpture Tirapugni 2019 is the result of a photograph taken years earlier with an apparently harmless kitchen tool, which, when held, turns into a weapon. It is actually a mould used by bakers to create the michette (small loafs ofbread), and the work concludes a reflection carried out on the meanings of this image. The other sculpture, in bright purple, immediately recalls the flag of this years’ women's strike. Inspired by the symbolism of the carpet beater, connected in our minds to the image of housewives, Bassetti takes an object pervaded by a strong symbolism and returns it "modernized", enlarged, light and purple. She thus goes so far as to reclaim possession of a symbol with a possible negative connotation, linked to the imposed hard housework’s. Especially as the image of the carpet beater was used by the committee against female suffrage in Switzerland: the sculpture acquires a heightened meaning, freeing the object and giving it a new image signed 2019.

Together with la rada, I would like to thank Erica and Eros Bassanini, Tom Curiano and Mario Casanova for their availability. Salvatore Fuoti was very important for the production of the sculptures of Fiorenza Bassetti, with the assistance of Pier Paolo Lisi and instruments lent by Tognetti Auto and Sergio Simona.
This exhibition project was supported by Pro Helvetia; there were also collaborations with Helvetia Rockt and Marnin Pasticceria, Locarno.

Larissa Foletta, curator